הקרן למורשת הכותל המערבי | אדריכל: הורדוס | עיצוב תאורה וצילום: עמיר ברנר
עם הקרן למורשת הכותל המערבי אני עובד קרוב לעשור. רוב הפרויקטים כפופים לשימור מחמיר ונועדו להנגשת הארכיאולוגיה וההיסטוריה לציבור הרחב. בחלק מהפרויקטים אני נדרש להציע פתרונות לבעיות טכניות כאלה ואחרות.
כך גם היה במקרה של הכותל המערבי. הוזמנתי להגיש הצעה טכנית. ההזדמנות הזאת נגעה בחלום ישן שלי. מאז שהתחלתי להביט בעולם בעיניים של תאורן, אני חולם להאיר את הכותל, אולם לאורך כל שנות עבודתי המשותפת עם הקרן, פרויקטים אחרים, מרגשים וחשובים, היו על הפרק. והנה - אנחנו עומדים מול הכותל המערבי - והחלום שלי מתממש.
לפני שיצאנו לדרך מיפיתי את המצב הקיים - שנוצר אחרי שנים רבות בהן תאורת הכותל לא טופלה בצורה מסודרת, גופי תאורה מוקמו טלאי-על-טלאי. ערב רב של פנסים מסוגים שונים, בחלקם לא מתאימים, שהאירו את המתחם והקיר עצמו בגווני אור לא אחידים. התוצאה כללה אזורים חשוכים וכתמי אור בצבעים שונים. בנוסף למפגעים הוויזואליים - המתחם סבל מחוסר יעילות אנרגטית. הבעיה הייתה משולשת: שימוש במקורות אור מיושנים ולא יעילים, זוויות הארה ומיקומים לא נכונים, אשר כתוצאה מכך, האור שהגיע אל הכותל בפועל היה רק חלק קטן מאוד מהאור שהפיצו גופי התאורה, בין היתר בשל מרחק גדול מדיי בין גוף התאורה לקיר, ובשל זוויות הארה רחבות מדיי. מעבר לכך - מיקום הפנסים באתר לא היה מסודר ויצר כאוס חזותי באור היום.
חיפשתי את הדרך הראויה להאיר את הלבנים העוצמתיות הללו. כשניגשים להאיר אתרים עתיקים ובעלי משמעות היסטורית המשרתים את הקהל בכל שעות היממה, הכרחי לשקול גם איך ייראו גופי התאורה ביום ולא רק בלילה. יש להציג תכנון מוקפד, למקם את גופי התאורה במקומות נסתרים ככל הניתן, ואם לא ניתן להסתיר אותם באופן מושלם, חשוב לבחור גופי תאורה המתאימים לאופי המקום ולהבטיח מתקן-תלייה שיחזיק אותם באופן אסתטי.
ערכתי חישובי תאורה. החלפתי את גופי התאורה הישנים (קרוב ל-30 בכל צד) בחמישה גופי תאורה בכל צד – בעלי מראה חיצוני זהה, כאשר הפוטומטריה שונה ומחושבת כך שכל גוף תאורה מאיר בזווית שונה ומדויקת בהתאם לשטח האבנים אותו הוא אמור לכסות. התוצאה מבטיחה אחידות.
בחרתי בגוון אור חם, (2,700 קלווין). בחירה זו נבעה בראש ושבראשונה מאופיין של אבני הכותל. האבנים הללו, שנחצבו מהסלעים באזור הרי ירושלים הן בעלות פיגמנט ייחודי להן, בגווני חוואר. אלו פיגמנטים שאורכי הגל של האור החם מוחזרים מהם בצורה מיטבית. לו היה נבחר אור בגוון קר, היה הפיגמנט המקורי של האבן מחוויר.
בשעות הדמדומים ובין-הערביים הכותל מקבל ניגודיות מרבית לקו הרקיע הכחול שמעליו, אז הכותל נראה כמעט לבן אל מול שמי התכלת. כאשר יורדת החשכה, והשמיים נתפסים כשחורים, אותו אור משיב לאבנים צהבהבות רכה, ומחמם את תמונת הכותל המערבי ביחס לשמיים. ככל שיורד הלילה האבנים מצטיירות יותר ויותר חמות.
לאתר הכותל המערבי
יולי 2013
コメント